Зразок оформлення науково-дослідницької роботи, тез виступу та презентації на захист (Тема "Теорія ігор")
Визначення НДД
Визначення НДД
Науково-дослідницька
діяльність у школі – це творча праця учня під керівництвом учителя, яка полягає
у відкритті нових знань на основі науки та особистого досвіду дитини.
Значення НДД
Дослідницька
діяльність – потужний засіб розвитку компетентності дитини, ефективна форма
пізнання та самоосвіти учня.
Основна особливість дослідження в освітньому процесі - воно є навчальним.
Це означає, що його головною
метою є розвиток особистості, а
не отримання об’єктивно нового результату, як в "великій" науці.
Послідовність
навчального дослідження
–
Визначення
проблеми
–
Формулювання
дослідницьких завдань
–
Висунення
гіпотез
–
Визначення
методів дослідження
–
Проведення
дослідження
–
Аналіз
отриманих даних
–
Оформлення
висновків та кінцевих результатів
Роль учителя
математики
–
допомога
у виборі напрямку та об’єкта дослідження;
–
спрямування на вибір першоджерел з обраної
теми;
–
контроль та корекція щодо відповідності
одержаних висновків законам математики;
–
систематизація одержаних висновків;
–
орієнтування на практичне використання;
–
консультування та допомога щодо захисту
результатів НДД.
Загальні етапи
досліджень:
- на рівні учнів 5-9 класів:
-
спостереження;
- експеримент;
- опис;
- класифікація;
- формування висновку.
- на рівні знань і досвіду учнів 9-11 класів:
-
спостереження і вивчення фактів;
- постановка проблеми;
- висування гіпотези;
- складання плану;
- підбір джерел;
- опис розв’язання або доведення гіпотези;
- написання роботи;
- рецензування, доопрацювання;
- захист (презентація).
Пропедевтика передбачає
ознайомлення учнів з:
–
дослідженням,
як методом розв’язування задач;( задачі практичного змісту, як засіб
формування уявлень про поняття довжини, площі, об’єму, швидкості, часу і т.д.)
–
виконанням практичних робіт з елементами
дослідження та наступним узагальненням.
Практична
робота, як один з ключових видів дослідження в 5-7 класах
–
практична
робота – це діяльність учнів, пов’язана з вимірюванням, малюванням,
моделюванням, кресленням, спрямованим на отримання результату та узагальнення
очікуваного висновку.
–
практична робота, виконана проблемно-пошуковим
методом, розвиває теоретичне, критичне та практичне мислення.
До форм роботи, застосованих в 5-7 класах, додаються:Форми НДД в 8-9 класах
–
підготовка рефератів;
–
проектна
діяльність.
НДД в 9-11 класах
До попередньо
зазначених форм додається
–
науково-дослідницька
робота в МАН
–
участь
у математичних турнірах.
Кожна людина
народжується талановитою. Це аксіома
педагогіки. Метою позакласної роботи є всебічне розкриття дитячої обдарованості. Дуже
важливо побачити, в якій саме галузі талановита дитина може зреалізувати свій
творчий потенціал.
Розкрити та
розвинути математичні здібності дитини -
завдання непросте. Для більшості учнів математика
сприймається як система стандартних обчислюваних дій і задач. Тому необхідно
сформувати відношення до розв’язування задач непросто як до задач з предмета, а
як до основного виду діяльності, або ж практичної необхідності. У позакласній
роботі перед учнем ставляться нові для нього вимоги: мислити абстрактно, а не наочно,
вміти самостійно доводити твердження, робити логічні висновки, аналізувати та вносити свої пропозиції.
Одне з
непростих завдань, які ставить перед собою МО вчителів математики – участь у ІІ та ІІІ етапах
Всеукраїнського конкурсу-захисту МАН та інших конкурсах та турнірах.
МАН.
У реалізації цих
завдань велику роль відіграє Мала академія наук учнівської молоді, на яку
покладено завдання забезпечити інтелектуальний розвиток молоді, її підготовку до
активної наукової діяльності для подальшого самовизначення у майбутній професії.
Малу академію
наук створено з метою розвитку творчої обдарованості школярів, залучення їх до
науково-дослідницької, експериментальної, конструкторської та винахідницької
діяльності. Учні, яких не задовольняють знання з шкільного курсу математики,
мають змогу брати участь в роботі гуртків та секцій МАН, де навчаються за
авторськими інноваційними програмами, поглиблено вивчаючи окремі теми.
Підсумком роботи секції є наукове дослідження слухача, яке виростає в науково-дослідницьку
роботу. Навички і розвинуті здібності, набуті учнями під час виконання науково-дослідницької роботи, є
беззаперечною основою для успішної роботи з написання рефератів, курсових і
дипломних робіт у ВНЗ.
На відміну від
підготовки до олімпіад базових дисциплін
– це довготривала і кропітка праця. І тому дуже важливо, щоб учень вмів не тільки
отримувати певні результати, а й грамотно висловлювати свою думку і під час дослідження,
і під час наукової дискусії, і під час захисту
своїх досліджень. Отож все більшого значення набуває напрямок, який передбачає участь учнів у науково-дослідницькій
роботі.
Саме цей напрям
і формує в учнів уміння та навички практичного застосування теоретичних знань:
розвиває мислення, логіку,вчить постановці цілей, завдань і пошуку способів їх досягнення
засвоєнням різних методів. Все це формується на основі власного досвіду, що сприяє
більш глибокому осмисленню матеріалу навчальних предметів.
Науково-дослідницька
робота з математики, яка представляється
на конкурс-захист МАН,обмежується рамками певних тематик. В основі роботи має
лежати певна наукова ідея, а автор повинен відобразити в ній власну позицію
дослідника.
Наукова робота
– це самостійно виконане наукове дослідження певної проблеми, яке відповідає науковим принципам, має певну структуру, містить результат власного пошуку, власні висновки.
Дослідницька тема
повинна бути:
– актуальною як з практичної, так і з теоретичної
точок зору;
– посильною для виконання за період
2–3-річної роботи в МАН;
–
перспективною для подальшого продовження роботи в цьому напрямку в студентському
науковому товаристві;
– достатньо забезпеченою
відповідним первинним матеріалом;
- безумовно, цікавою
для дослідника, що стимулює пошукову
ініціативу.
Якісне виконання роботи передбачає:
–
обґрунтування теми, вибір
об’єкта і визначення мети дослідження;
– добір
і аналіз наукової літератури з обраної теми,
розробку гіпотези;
– складання плану та структури роботи,
розробку програми і підбір методів дослідження;
– використання інформації міжнародної мережі
INTERNET тощо;
– проведення дослідження й
узагальнення його результатів, висновки;
– оформлення пошуково-дослідницької роботи;
– рецензування роботи, захист отриманих результатів.
Написання науково роботи вимагає, передусім,
чіткого уявлення про рівень розробки теми, яка
досліджується в науці.
Дуже важливою
є роль справжнього кваліфікованого спеціаліста,
спроможного сформулювати завдання та організувати непросту дослідницьку
діяльність учня.
Немає коментарів:
Дописати коментар