Вітаю постійних та нових читачів блогу. Надіюсь, що розміщені тут матеріали будуть для Вас цікавими і корисними!

Науково-дослідницька діяльність


Науково-дослідницька діяльність у школі – це творча праця учня під керівництвом учителя, яка полягає у відкритті нових знань на основі науки та особистого досвіду дитини.
Значення НДД
Дослідницька діяльність – потужний засіб розвитку компетентності дитини, ефективна форма пізнання та самоосвіти учня.
Основна особливість  дослідження в освітньому процесі - воно є навчальним.
Це означає, що його головною метою  є розвиток особистості, а не отримання об’єктивно нового результату, як в "великій" науці.

Послідовність навчального дослідження
        Визначення проблеми
        Формулювання дослідницьких завдань
        Висунення гіпотез
        Визначення методів дослідження
        Проведення дослідження
        Аналіз отриманих даних
        Оформлення висновків та кінцевих результатів
Роль учителя математики
          допомога у виборі напрямку та об’єкта дослідження;
           спрямування на вибір першоджерел з обраної теми;
           контроль та корекція щодо відповідності одержаних висновків законам математики;
           систематизація одержаних висновків;
           орієнтування на практичне використання;
           консультування та допомога щодо захисту результатів НДД.
Загальні етапи досліджень:

  •      на рівні учнів 5-9 класів:
      -   спостереження;
      -   експеримент;
      -   опис;
      -   класифікація;
      -   формування висновку.

  •    на рівні знань і досвіду учнів 9-11 класів:
      -   спостереження і вивчення фактів;
       -   постановка проблеми;
       -   висування гіпотези;
      -   складання плану;
       -   підбір джерел;
       -   опис розв’язання або доведення гіпотези;
       -   написання роботи;
       -   рецензування, доопрацювання;
       -   захист (презентація).
Пропедевтика передбачає ознайомлення учнів з:
        дослідженням, як методом розв’язування задач;( задачі практичного змісту, як засіб формування уявлень про поняття довжини, площі, об’єму, швидкості, часу і т.д.)
         виконанням практичних робіт з елементами дослідження та наступним узагальненням.
Практична робота, як один з ключових видів дослідження в 5-7 класах
        практична робота – це діяльність учнів, пов’язана з вимірюванням, малюванням, моделюванням, кресленням, спрямованим на отримання результату та узагальнення очікуваного висновку.
         практична робота, виконана проблемно-пошуковим методом, розвиває теоретичне, критичне та практичне мислення.

До форм роботи, застосованих в 5-7 класах, додаються:
Форми НДД в 8-9 класах
         підготовка рефератів;
         проектна діяльність.
НДД в 9-11 класах
До попередньо зазначених форм додається
        науково-дослідницька робота в МАН
        участь у математичних турнірах.
Кожна людина народжується талановитою.  Це аксіома педагогіки.    Метою позакласної роботи є всебічне розкриття дитячої обдарованості. Дуже важливо побачити, в якій саме галузі талановита дитина може зреалізувати свій творчий потенціал.     
Розкрити та розвинути математичні здібності дитини  - завдання непросте.  Для більшості учнів математика сприймається як система стандартних обчислюваних дій і задач. Тому необхідно сформувати відношення до розв’язування задач непросто як до задач з предмета, а як до основного виду діяльності, або ж практичної необхідності. У позакласній роботі перед учнем ставляться нові для нього вимоги: мислити абстрактно, а не наочно, вміти самостійно доводити твердження, робити логічні висновки, аналізувати та  вносити свої пропозиції.
Одне з непростих завдань, які ставить перед собою МО вчителів  математики – участь у ІІ та ІІІ етапах Всеукраїнського конкурсу-захисту МАН та інших конкурсах та турнірах.
МАН.
У реалізації цих завдань велику роль відіграє Мала академія наук учнівської молоді, на яку покладено завдання забезпечити інтелектуальний розвиток молоді, її підготовку до активної наукової діяльності для подальшого самовизначення у майбутній професії.
Малу академію наук створено з метою розвитку творчої обдарованості школярів, залучення їх до науково-дослідницької, експериментальної, конструкторської та винахідницької діяльності. Учні, яких не задовольняють знання з шкільного курсу математики, мають змогу брати участь в роботі гуртків та секцій МАН, де навчаються за авторськими інноваційними програмами, поглиблено вивчаючи окремі теми. Підсумком роботи секції є наукове дослідження слухача, яке виростає в науково-дослідницьку роботу. Навички і розвинуті здібності, набуті учнями під час  виконання науково-дослідницької роботи, є беззаперечною основою для успішної роботи з написання рефератів, курсових і дипломних робіт у ВНЗ.
На відміну від підготовки до олімпіад  базових дисциплін – це довготривала і кропітка праця. І тому дуже важливо, щоб учень вмів не тільки отримувати певні результати, а й грамотно висловлювати свою думку і під час дослідження,  і під час наукової дискусії, і під час захисту своїх досліджень. Отож все більшого значення набуває напрямок,  який передбачає участь учнів у науково-дослідницькій роботі.
Саме цей напрям і формує в учнів уміння та навички практичного застосування теоретичних знань: розвиває мислення, логіку,вчить постановці цілей, завдань і пошуку способів їх досягнення засвоєнням різних методів. Все це формується на основі власного досвіду, що сприяє більш глибокому осмисленню матеріалу навчальних предметів.
Науково-дослідницька робота з математики,  яка представляється на конкурс-захист МАН,обмежується рамками певних тематик. В основі роботи має лежати певна наукова ідея, а автор повинен відобразити в ній власну позицію дослідника.
Наукова робота – це самостійно виконане наукове дослідження певної проблеми,  яке відповідає науковим принципам,  має певну структуру,   містить результат власного пошуку,   власні висновки.
Дослідницька тема повинна бути:
  – актуальною як з практичної, так і з теоретичної точок зору;
  – посильною для виконання за період 2–3-річної роботи в МАН;
– перспективною для подальшого продовження роботи в цьому напрямку в студентському науковому товаристві;
– достатньо забезпеченою відповідним первинним матеріалом;
-  безумовно,  цікавою для дослідника,  що стимулює пошукову ініціативу.
 Якісне виконання роботи передбачає:
 –  обґрунтування теми,       вибір об’єкта і визначення мети дослідження;
 –  добір і аналіз наукової літератури з обраної теми,  розробку гіпотези;
 – складання плану та структури роботи, розробку програми і підбір методів дослідження;
 – використання інформації міжнародної мережі INTERNET тощо;
проведення дослідження й   узагальнення його результатів, висновки;
 – оформлення пошуково-дослідницької роботи;  
 – рецензування роботи, захист отриманих результатів.
 Написання науково роботи вимагає, передусім, чіткого уявлення про рівень розробки теми, яка   досліджується в науці.
Дуже важливою є роль справжнього кваліфікованого спеціаліста,  спроможного сформулювати завдання та організувати непросту дослідницьку діяльність учня.

Немає коментарів:

Дописати коментар